Riktlinje bakgrundskontroller och belastningsregister
Vid alla nyrekryteringar ska kontroller av bland annat ID, medborgarskap och ev arbetstillstånd göras.
För samtliga medarbetare inom Vardaga och Nytida görs dessutom kontroll av belastningsregister inför nyanställning. Inhyrd personal ska följa samma rutin och inom Nytida omfattar detta även praktikanter (Praktikanter på Vardaga omfattas ej). Läs mer under rubrikerna nedan gällande tillvägagångssätt vid nyrekrytering av medarbetare.
För chefer
i samtliga affärsområden (Vardaga, Nytida, Klara och Ambea) görs
bakgrundskontroller för särskilda roller (gäller ej gruppchefer). Läs mer under
rubriken Bakgrundskontroll chef.
Medarbetare inom Vardaga
-
Alla kandidater som vi väljer att anställa inom Vardaga oavsett anställningsform behöver kunna uppvisa ett utdrag ur belastningsregister som inte bör vara mer än en månad gammal. Utdraget som skall kontrolleras är ”kontroll av egna uppgifter”. Detta måste kunna uppvisas innan du som chef väljer att skriva på ett anställningsavtal med kandidaten.
Kandidaten ska ta med oöppnat kuvert innehållandes utdrag från belastningsregister. Kandidaten behöver inte lämna över utdraget utan att själv ha sett det först utan får möjlighet att under mötet öppna och titta på det, och därefter välja om denne vill lämna över det till den rekryterande chef eller ej.
”Kontroll av egna uppgifter” innehåller:
- alla brottmålsdomar, rättsliga beslut och böter.
- Det står också om du har kontaktförbud eller tillträdesförbud till idrottsevenemang eller butiker. Där framgår även sådant som inte visas i andra utdrag. Det kan bl.a. vara ringa stöld, stöld, vårdslöshet i trafik etc, vilket är relevanta för oss att få ta dela av.
-
Kandidaten måste fortfarande beställa utdraget ”kontroll av egna uppgifter ” som skickas med post och tar ca tio arbetsdagar och du som chef ska ta del av detta innan eventuellt avtal skrivs för en längre anställning
I undantagsfall, i avvaktan på att utdraget uppvisas kan en timanställning på ramavtal skrivas (tex vikariat tim, säva tim, avtalad visstid tim) och hen kan då bokas på enstaka pass, tills att du kan ta ställning till om en anställning över längre tid kan ingås.
OBS! Om det finns krav i avtal att genomföra en registerkontroll innan anställning behöver chef ta ställning till om det är möjligt eller inte att anställa på enstaka pass i väntan på utdraget ”kontroll av egna uppgifter”. Så snart utdraget uppvisats och ni tagit ställning till dessa uppgifter kan längre anställning ingås.
-
Uppvisat utdrag ”kontroll av egna uppgifter” återlämnas till kandidaten. Arbetsgivaren ska ej behålla utdraget eller en kopia av det. Du som chef ska enbart göra en anteckning i HR plus med datum när kontrollen är genomförd. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Digital belastningsregister
- Kandidaten beställer utdraget på Polisens hemsida.
Belastningsregistret - begära utdrag | Polismyndigheten (polisen.se)- Kandidaten legitimerar sig med mobilt bank-id
- Kandidaten väljer vilken typ av utdrag som önskas samt fyller i sina uppgifter
- Kandidaten väljer om utdraget ska skickas till digital brevlåda eller per post
- Om kandidaten valt digital brevlåda och utdraget inte innehåller några anmärkningar så skickas utdraget till den digitala brevlådan
- Om kandidaten valt digital brevlåda och utdraget innehåller någon anmärkning så skickas utdraget hem per post
- Om utdraget skickats till den digitala brevlådan så skriver kandidaten ut en kopia och lämnar över till chef
- Chef kontrollerar äktheten genom Polisens kontrolltjänst
Kontrolltjänst för digitala registerutdrag | Polismyndigheten (polisen.se)- Chef fyller i ärendenummer, personnummer, utdragets utfärdandedatum samt vilket typ av utdrag det avser
- Äktheten verifieras direkt på skärmen
- Chef skriver ut kontrollresultatet som sparas tillsammans med registerutdraget
Observera att kopia på utdraget och äkthetsbeviset endast får sparas där vi har lagkrav på att spara utdrag.
- Kandidaten beställer utdraget på Polisens hemsida.
-
Ett utdrag från belastningsregistret utgör endast en del av bedömningen om en person är lämplig för arbetet. Vi är restriktiva med att anställa kandidater med anmärkningar i belastningsregistret men en bedömning görs från fall till fall och du ska då alltid kontakta din Regionchef samt din HR-AP för rådgivning.
Observera om det finns ett avtal (till exempel med kommunen) som anger att vi inte får anställa en person med anmärkningar i belastningsregistret ska vi inte göra det.
-
Innan du erbjuder en anställning till en kandidat som söker en HSL roll (legitimerad personal) måste du säkerställa att samtliga krav för HSL legitimationen är uppfyllda för den specifika tjänsten. Denna kontroll görs via en extern samarbetspartner som kontrollerar både mot IVO och Socialstyrelsen.
Du som chef lägger en beställning till rekrytering@ambea.se där det ska framgå: Slutkandidatens personnummer samt ett kostnadsställe.
Kontrollen tar cirka 2 till 5 arbetsdagar och innefattar:
- Legitimationskontroll hos Socialstyrelsen (HOSP)
- Tillsyns- och klagomålsärenden hos IVO
- Digital bakgrundskontroll (inkomstuppgifter, rättsförekomst, betalningsföreteelser och bolagsengagemang)
- Exponering i nyhetsmedia, sociala medier samt internet
Kostnaden för kontrollen är 1450 krDu som gjort beställningen får sedan återkoppling från HR i ärendehanteringssystemet Helpcenter.
Om det föreligger några anmärkningar i den utökade kontrollen ska du kontakta din Regionchef samt din HR-AP för rådgivning.
Observera att underlaget inte får sparas, utan du som chef ska endast göra en anmärkning i HR-plus med vilket datum kontrollen genomfördes. -
Inga belastningsregister ska begäras av redan befintligt visstidsanställda när chef skriver en ny visstidsanställning/ förlänger befintligt avtal.
OBS! detta gäller under förutsättning att det inte gått mer än 1 år mellan anställningarna.
Undantaget från ovan är om chef har krav utifrån lag eller avtal på chefs verksamhet
Medarbetare inom Nytida
-
Alla kandidater som vi väljer att anställa inom skola eller förskola skall uppvisa ett belastningsutdrag för "skola och förskola" innan ett anställningsavtal kan inledas.
Utöver detta behöver slutkandidaten även kunna uppvisa belastningsregistret "kontroll av egna uppgifter". Utdraget får inte vara mer än 3 månader gammal.
Inom skola och förskola skall belastningsregistret ej sparas men datum för kontroll ska registreras i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Kontinuerlig kontroll
Inom skola och förskola ska det även genomföra kontroll av belastningsregistret kontinuerligt vartannat år. Det underlag som ska begäras in är samma utdrag som ska visas enligt lagrum inför anställningen. -
Alla kandidater som vi väljer att anställa inom Individ och familj barn och unga skall uppvisa ett utdrag ur belastnings- och misstankeregistret innan ett anställningsavtal kan inledas.
Utöver detta behöver slutkandidaten även kunna uppvisa utdrag ur "kontroll av egna uppgifter". Utdraget får inte vara mer än 3 månader gammal.
Utdrag ur belastning och misstankeregistret för "Individ och Familj barn och unga" ska sparas i personalakten i minst 2 år även om anställningen avslutas tidigare.
Utdraget för "kontroll av egna uppgifter" sparas ej men datum för kontroll ska registreras i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Kontinuerlig kontroll
Inom Individ och Familj barn och unga - ska det genomföras kontroll av belastningsregistret kontinuerligt varje år. Det underlag som ska begäras in är samma utdrag som ska visas enligt lagrum inför anställningen.
Detta gäller endast för tjänsteområde:-
- HVB
- Skyddad boende
- Stödboende
- Familjehem
- Öppenvård -
Alla kandidater som vi väljer att anställa inom verksamheter för barn med funktionssättning skall uppvisa ett belastningsutdrag för "Barn med funktionsnedsättning" innan ett anställningsavtal kan inledas.
Utöver detta behöver slutkandidaten även kunna uppvisa belastningsregistret "kontroll av egna uppgifter". Utdraget får inte vara mer än 3 månader gammal.
Belastningsutdraget för "barn med funktionsnedsättning" ska sparas i personalakten i minst 2 år till och med om anställningen avslutas.
Belastningsregistret för "kontroll av egna uppgifter" sparas ej men datum för kontroll ska registreras i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Kontinuerlig kontroll
Inom barn med funktionsnedsättning ska det även genomföra kontroll av belastningsregistret kontinuerligt varje år. Det underlag som ska begäras in är samma utdrag som ska visas enligt lagrum inför anställningen. -
Inom övriga verksamheter på Nytida där det inte finns lagrum för belastningsutdrag ska endast "kontroll av egna uppgifter" uppvisas. Observera att utdraget inte får vara mer än 3 månader gammal.
Kandidaten ska ta med oöppnat kuvert innehållandes utdrag från belastningsregister. Kandidaten behöver inte lämna över utdraget utan att själv ha sett det först utan får möjlighet att under mötet öppna och titta på det, och därefter välja om denne vill lämna över det till den rekryterande chef eller ej.
Belastningsregistret för "kontroll av egna uppgifter" sparas ej men datum för kontroll ska registreras i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Kontinuerlig kontroll
Kontinuerlig kontroll av belastningsregister i verksamheter utan lagkrav kan förekomma enligt krav i avtal. Verksamhetschefer ansvarar för att säkerställa att krav på kontroll av belastningsregister efterlevs. -
Inom Nytida får ingen kandidat, (varken, tim- eller fast anställning) anställas innan kontroll av belastningsregister kontrollerats.
-
Inom de verksamheter där det är lagkrav på utdrag ur belastningsregister som i HVB och funktionsnedsättning sparas dessa i personalakten. I verksamheter där det inte är ett lagkrav på belastningsregister skall endast en anteckning göras i HR-plus med ett datum på den dagen kontrollen genomfördes. Belastningsregistret i dessa fall sparas ej. Observera att inom skola får inte utdraget sparas men datum för kontroll ska registreras i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
Digital belastningsregister- Kandidaten beställer utdraget på Polisens hemsida.
Belastningsregistret - begära utdrag | Polismyndigheten (polisen.se)- Kandidaten legitimerar sig med mobilt bank-id
- Kandidaten väljer vilken typ av utdrag som önskas samt fyller i sina uppgifter
- Kandidaten väljer om utdraget ska skickas till digital brevlåda eller per post
- Om kandidaten valt digital brevlåda och utdraget inte innehåller några anmärkningar så skickas utdraget till den digitala brevlådan
- Om kandidaten valt digital brevlåda och utdraget innehåller någon anmärkning så skickas utdraget hem per post
- Om utdraget skickats till den digitala brevlådan så skriver kandidaten ut en kopia och lämnar över till chef
- Chef kontrollerar äktheten genom Polisens kontrolltjänst
Kontrolltjänst för digitala registerutdrag | Polismyndigheten (polisen.se)- Chef fyller i ärendenummer, personnummer, utdragets utfärdandedatum samt vilket typ av utdrag det avser
- Äktheten verifieras direkt på skärmen
- Chef skriver ut kontrollresultatet som sparas tillsammans med registerutdraget
Observera att kopia på utdraget och äkthetsbeviset endast får sparas där vi har lagkrav på att spara utdrag.
- Kandidaten beställer utdraget på Polisens hemsida.
-
Ett utdrag från belastningsregistret utgör endast en del av bedömningen om en person är lämplig för arbetet. Vi är restriktiva med att anställa kandidater med anmärkningar i belastningsregistret men en bedömning görs från fall till fall och du ska då alltid kontakta din Regionchef samt din HR-AP för rådgivning.
Observera om det finns ett avtal (till exempel med kommunen) som anger att vi inte får anställa en person med anmärkningar i belastningsregistret ska vi inte göra det.
-
Innan du erbjuder en anställning till en kandidat som söker en HSL roll (legitimerad personal) måste du säkerställa att samtliga krav för HSL legitimationen är uppfyllda för den specifika tjänsten. Denna kontroll görs via en extern samarbetspartner som kontrollerar både mot IVO och Socialstyrelsen.
Du som chef lägger en beställning till rekrytering@ambea.se där det ska framgå: Slutkandidatens personnummer samt ett kostnadsställe.
Kontrollen tar cirka 2 till 5 arbetsdagar och innefattar:
- Legitimationskontroll hos Socialstyrelsen (HOSP)
- Tillsyns- och klagomålsärenden hos IVO
- Digital bakgrundskontroll (inkomstuppgifter, rättsförekomst, betalningsföreteelser och bolagsengagemang)
- Exponering i nyhetsmedia, sociala medier samt internet
Kostnaden för kontrollen är 1450 krI Nytidas verksamhet där det är ett lagkrav på bakgrundskontroll ska ett belastningsregister också beställas och sparas i personalakten.
Du som gjort beställningen får sedan återkoppling från HR i ärendehanteringssystemet Helpcenter.
Om det föreligger några anmärkningar i den utökade kontrollen ska du kontakta din Regionchef samt din HR-AP för rådgivning.
Observera att underlaget inte får sparas, utan du som chef ska endast göra en anmärkning i HR-plus med vilket datum kontrollen genomfördes. -
Inga belastningsregister ska begäras av redan befintligt visstidsanställda när chef skriver en ny visstidsanställning/ förlänger befintligt avtal.
OBS! detta gäller under förutsättning att det inte gått mer än 1 år mellan anställningarna.
Undantaget från ovan är om chef har krav utifrån lag eller avtal på chefs verksamhet
Medarbetare på servicekontoret
-
Alla kandidater som vi väljer att anställa på servicekontoret oavsett anställningsform behöver kunna uppvisa ett utdrag ur belastningsregister som inte bör vara mer än en månad gammal. Utdraget som skall kontrolleras är ”kontroll av egna uppgifter”. Detta måste kunna uppvisas innan du som chef väljer att skriva på ett anställningsavtal med kandidaten.
Kandidaten ska ta med oöppnat kuvert innehållandes utdrag från belastningsregister. Kandidaten behöver inte lämna över utdraget utan att själv ha sett det först utan får möjlighet att under mötet öppna och titta på det, och därefter välja om denne vill lämna över det till den rekryterande chef eller ej.
Bakgrundskontroll chef inom Vardaga, Nytida, Ambea och Klara
-
- VD koncern samt VD för respektive affärsområde- Chefsroller direktrapporterande till VD koncern samt VD affärsområde. (ex alla i KL, alla i AO-LG exkl HR, Kval)
- Chefsroller är direktrapporterande till övriga medlemmar i koncernledningen (ex Koncerncontroller, HR-chef, Lönechef, Chef redovisning mfl)
- Chefsroller som direktrapporterar till sektorchefer (Nytida) (dvs Regionchefer Nytida)
- Chefer som ska stå på tillstånd för verksamhet (ex Vc, Ec)
-
Innan kandidaten erbjuds tjänsten behöver vi göra en utökad bakgrundskontroll på slutkandidaten. Den kontrollen görs via en extern samarbetspartner.
Du som chef lägger en beställning till rekrytering@ambea.se där det ska framgå: Slutkandidatens fullständiga namn, personnummer (12 siffror), kostnadsställe samt ett bifogat CV.Den utökade kontrollen tar cirka 2 till 5 arbetsdagar och innefattar:
- Digital bakgrundskontroll (inkomstuppgifter, rättsförekomst, betalningsföreteelser och bolagsengagemang)
- CV verifiering
- Exponering i nyhetsmedia, sociala medier samt internetDu som gjort beställningen får sedan återkoppling från HR i ärendehanteringssystemet Helpcenter.
Om det föreligger några anmärkningar i den utökade kontrollen ska du kontakta din Regionchef samt din HR-AP för rådgivning.Du som chef ska inte spara underlaget för den utökade kontrollen utan gör endast en anteckning i HR-plus. Lathund för hur du registrerar i HR-plus hittar du här.
-
Den fördjupade bakgrundskontrollen kommer i två delar.
Del 1 innehåller:
- Sekretessmarkeringar
- Folkbokföring
- Strafföreläggande
- Åtal
- Brottmålsdomar
- Civilrättsliga ärenden
- Avgörande i hyresnämnden
- Bolagsengagemang
- Konkurser
- Fordonskopplingar
- Ekonomi
- FlyttmönsterDel 2 innehåller:
- CV verifiering
- Dokumentationsverifikation
- Exponering i nyhetsmedia, sociala medier samt internet
Tar 2-5 arbetsdagar -
En chefskontroll kostar 2050 kr och debiteras verksamhet.
För att fakturan ska hamna rätt så ska följande information framgå:
- bolagsnamn
- facknummer
- kostnadsställe
Hur får kandidaten information om denna rutin när de söker en tjänst hos oss och vad sker i Teamtailor?
Ett utdrag ur belastningsregister tar upp till ca 10 arbetsdagar att få hem från polisen (ibland snabbare). I alla våra jobbannonser kommer det att framgå att vi gör en registerkontroll på våra slutkandidater. I ”intervju steget” kommer kandidaten även få ett påminnelsemejl om att beställa ett utdrag från belastningsregistret om hen blir aktuell för en intervju och ta med den oöppnad till intervjutillfället.
ID kontroll
Du ska alltid kontrollera identitet innan du anställer. Detta för att kunna styrka din framtida medarbetares medborgarskap. Man kan styrka sitt medborgarskap genom att visa antingen pass, nationellt ID-kort eller personbevis för anställning (kan beställas med e-legitimation på Skatteverkets hemsida) tillsammans med id-handling så som t.ex. körkort. Om personen inte har ett svenskt id-kort eller pass måste hen styrka att den har arbetstillstånd innan du kan genomföra anställningen. Observera att om det krävs körkort i tjänsten måste du kontrollera att personen har ett giltigt sådant.
När du genomför ID-kontroll vid nyanställning kan det förekomma att personen inte har en svensk legitimation. Du behöver då säkerställa att personen får arbeta i Sverige, för att undvika straffansvar som arbetsgivare. Kraven från myndigheter kan skilja sig åt beroende på om personen har ett uppehållstillstånd, är asylsökande eller har ett tillfälligt uppehållstillstånd. Här hittar du "Checklista för kontroll av arbetstillstånd" . Om du är osäker på något av nedan så tveka inte att fråga din HR-Affärspartner.
Vid digitala intervjuer går det bra att kandidaten visar upp legitimation via skärmen på Teams, förutsatt att kandidaten tar med sig relevanta ID-handlingar vid första lämpliga fysiska möte med rekryterande chef.

Referenstagning
Det är obligatoriskt att ta referenser i alla processer. Digital referenstagning finns inlagt och automatiserat på våra jobbmallar när du skapar en ny annons.
En digital referenstagning innebär att mejl och sms skickas till kandidaten som uppmanas att ge kontaktuppgifter till två referenser. Därefter kontaktas de automatiskt på mejl och sms, förutsatt att kandidaten fyllt i båda fälten. När referenserna svarat sammanställs en rapport till dig som du läser i Teamtailor, direkt på kandidatkortet. Se manual "Digital referenstagning" för att läsa mer om digital referenstagning via Refapp.
På kandidatkortet under "intervjuer" kan du klicka på "lämna feedback" så kommer referensfrågorna upp om du vill veta vilka frågor som ställs, alternativt om kandidaten ber om att bli uppringd istället. Använd då formuläret och fylli kandidatens svar i noteringsrutorna. Om du vill addera egna frågor skriver du dem samt kandidatens svar i sista noteringsrutan. Tänk på att enbart skriva referentens svar och inte dina tolkningar eller egna åsikter.
Referenstagning i Teamtailor
-
Klicka och dra kandidatkortet till kolumnen ”Digital referenstagning”.
Nu skickas mail och sms från Refapps portal till kandidaten, kandidaten ombeds ange sina referensgivares telefonnummer och email. Därefter skickas ett liknande mail och sms till referensgivaren.
När samtliga referensgivare har slutfört formuläret skickas en notis till rekryteraren, förutsatt att rekryterarens profil har inställningen att få notis när ”Resultat från partners är klara”. Kontakta Teamtailors support via chatten om du behöver hjälp.
Kandidatkortet flyttas per automatik till kolumn ”Klar referensrapport” när samtliga referenser är genomförda. -
Under varje kandidatkort kan du sedan läsa den färdiga referensrapporten.