
1. Analysera kompetensbehov
Innan du tar beslut om att rekrytera ska du undersöka om det finns andra möjliga lösningar. Ta till exempel vara på möjligheten att förändra arbetssätt, utveckla befintliga medarbetare eller komplettera din arbetsgrupp med kunskap och erfarenhet.
Checklista – Analys av kompetensbehov
-
Finns det medarbetare som kan kompetensutvecklas i syfte att främja utveckling inom koncernen?
-
Överväg om behovet kan lösas på annat sätt via t ex omorganisering eller omfördelning av uppgifterna.
-
Finns det deltidsanställda som önskar utöka sin tjänstgöringsgrad?
(Gäller även vid vikariat som varar mer än två veckor.) -
Gå in och kontrollera i LAS modulen i HR plus huruvida det finns fd medarbetare som har företrädesrätt och måste erbjudas tjänsten. Samma gäller för om det finns medarbetare som behöver konverteras alternativt som är föremål för omplacering. Läs mer om företrädesrätt och konvertering. Turordningslistan gallras dvs förstörs när momentet är klart enligt GDPR.
-
Kontakta rekryteringssamordnare för att se om det finns aktuella intresseanmälningar att ta del av?
Se även mer detaljerad information om Företrädesrätt och konvertering - Intranät (ambea.se).