Möt några av våra medarbetare
Så här tycker några av våra medarbetare om att jobba på Ambea
Möjligheter att utvecklas
– Ambea är ett företag som ger möjligheter att utvecklas, har man en idé finns möjligheterna att utveckla dem. Jag brinner för mångfaldsfrågor och jag är så glad och tacksam över att jag sedan 2018 har möjligheten att arbeta med dessa frågor som kompetens- och mångfaldsstrateg, berättar Nina.
För 19 år sedan började hon arbeta som vårdbiträde på ett av Ambeas äldreboenden – och föll för omsorgsyrket. Efter en tid utbildade hon sig till sjuksköterska, för att senare bli verksamhetschef på ett boende, och därefter vice regionchef i Vardaga – Ambeas äldreomsorg.
– Jag sökte till vården och tyckte att det var fantastiskt. Sjuksköterskorna som arbetade där var otroliga förebilder, de fick mig att vilja bli bättre på området. Jag tycker att det är viktigt med förebilder på en arbetsplats och det är viktigt att kunna utvecklas, säger Nina.
Med ett personligt intresse för mångfald har hon sedan 2018 arbetat som kompetens- och mångfaldsstrateg på Ambea.
– Jag började volontärarbeta med mångfald vid sidan av arbetet inom omsorgen och ville hjälpa nyanlända att integrera sig. Nu har jag en roll där jag får hjälpa nyanlända att komma in på arbetsmarknaden och även väcka deras intresse för omsorgen. Det är jättekul – samtidigt som det är bra för samhället! Jag och några kollegor håller även i handledarutbildningar för våra medarbetare samt en utbildning för chefer i ”att leda i mångfald, från teori till praktik”, berättar Nina.
Hon menar att Ambea ser människor som vill utvecklas och ger möjlighet att växa med ansvar – det är hon själv ett levande exempel på.
– Det bästa med mitt arbete är man får göra skillnad andra människor. Det är otroligt motiverande att få se de nyanlända börja arbeta och ge förutsättningar för cheferna att hitta denna kompetens. Det ger kvalitet i omsorgen. Och med kvalitet kommer lönsamhet – det tycker jag är en bra filosofi.
Ett fantastiskt team
Gisela hjälper dig lösa problem med lön och system.
Att kunna hjälpa någon att lösa problem och göra personen nöjd är viktigt för Gisela Hedström i hennes jobb. Hon arbetar på Ambeas Lön och PA service, eller ”Lön” som avdelningen oftast kallas. Hit kommer många frågor från våra verksamheter.
− Vi svarar på ett brett spektrum av frågor från medarbetare och chefer. Samtalen är väldigt olika, det gäller att ha tålamod, kunna lyssna och vända negativt till positivt. Jag vill ge stöd som får medarbetaren att må bra och göra ett bra jobb för omsorgstagarna. Det bästa med jobbet är när jag lyckas med det, säger Gisela.
Vanliga frågor till Lön och PA service kan handla om till exempel systemen Medvind och HR-plus, registrering av konto hos Danske Bank, missförstånd kring lönen, attest som inte gjorts i tid, frånvaro som inte registrerats eller antal semesterdagar.
− Tillsammans löser vi det mesta, vi är ett fantastiskt team på ca 25 personer med god stämning och bra kunskap om verksamheten. Många har jobbat länge, vi har en stor samlad kompetens, engagemang och bra chefer, säger Gisela.
Själv har Gisela en bred yrkesbakgrund, som hjälper henne förstå både medarbetarnas och chefernas situation. Innan hon kom till Lön 2018 har hon bott i flera olika länder och jobbat som bland annat boendestödjare i Nytida, coach och 10 år som chef.
− Jag ville testa en ny yrkesroll inom service och kommunikation, lära mig något nytt – man blir aldrig fullärd, säger Gisela Hedström.
Vill du också jobba på Ambea?
Vi har många spännande jobb att erbjuda.