Möt några av våra medarbetare
Så här tycker några av våra medarbetare om att jobba på Ambea
Möjligheter att utvecklas
– Ambea är ett företag som ger möjligheter att utvecklas, har man en idé finns möjligheterna att utveckla dem. Jag brinner för mångfaldsfrågor och jag är så glad och tacksam över att jag sedan 2018 har möjligheten att arbeta med dessa frågor som kompetens- och mångfaldsstrateg, berättar Nina.
För 19 år sedan började hon arbeta som vårdbiträde på ett av Ambeas äldreboenden – och föll för omsorgsyrket. Efter en tid utbildade hon sig till sjuksköterska, för att senare bli verksamhetschef på ett boende, och därefter vice regionchef i Vardaga – Ambeas äldreomsorg.
– Jag sökte till vården och tyckte att det var fantastiskt. Sjuksköterskorna som arbetade där var otroliga förebilder, de fick mig att vilja bli bättre på området. Jag tycker att det är viktigt med förebilder på en arbetsplats och det är viktigt att kunna utvecklas, säger Nina.
Med ett personligt intresse för mångfald har hon sedan 2018 arbetat som kompetens- och mångfaldsstrateg på Ambea.
– Jag började volontärarbeta med mångfald vid sidan av arbetet inom omsorgen och ville hjälpa nyanlända att integrera sig. Nu har jag en roll där jag får hjälpa nyanlända att komma in på arbetsmarknaden och även väcka deras intresse för omsorgen. Det är jättekul – samtidigt som det är bra för samhället! Jag och några kollegor håller även i handledarutbildningar för våra medarbetare samt en utbildning för chefer i ”att leda i mångfald, från teori till praktik”, berättar Nina.
Hon menar att Ambea ser människor som vill utvecklas och ger möjlighet att växa med ansvar – det är hon själv ett levande exempel på.
– Det bästa med mitt arbete är man får göra skillnad andra människor. Det är otroligt motiverande att få se de nyanlända börja arbeta och ge förutsättningar för cheferna att hitta denna kompetens. Det ger kvalitet i omsorgen. Och med kvalitet kommer lönsamhet – det tycker jag är en bra filosofi.
Ambeas värderingar känns genuint i företaget
Efter gymnasiet började Karl-Johan Fredén arbeta på en gruppbostad för personer med psykiatrisk problematik. Idag bidrar han till företagets tillväxt på Ambeas huvudkontor.
Som affärsutvecklare på anbudsavdelningen är det Karl-Johans uppgift att hitta, vinna och försvara uppdrag till Nytida – Ambeas verksamhetsområde för omsorg om individer med funktionsnedsättning och psykosocial problematik.
– Jag bidrar till företagets tillväxt. När vi lämnar anbud för Nytidas räkning ska vi leva upp till kraven i de offentliga upphandlingarna vi svarar på, säger Karl-Johan Fredén.
Han tycker att det bästa med sin roll är den stora friheten under ansvar. Han understryker också den kollegiala stämningen på Ambea.
– Jag vet att jag inte är själv i båten, utan jag, min chef och mina kollegor har ett bra samarbete där det aldrig är fel att be om hjälp. Det finns stora resurser, berättar Karl-Johan.
Han menar att Ambeas värderingar och vision känns genuint i hela företaget. Han talar gott om företagets koncernchef och VD, Fredrik Gren, som är transparent och tillsammans med övriga ledningen är mycket närvarande i verksamheten.
– Han sätter standarden för värderingar och ledarskap och det genomsyrar hela företaget. Ambea har en varm stämning. Det är ett stort företag, samtidigt som beslutsvägarna är korta, säger Karl-Johan.
För ett par år sedan noterades Ambea på Stockholmsbörsen.
– Det är en kvalitetsstämpel och kul att ha fått vara med om. Det känns bra att veta att man själv varit med och bidragit till företagets framgång.
Vill du också jobba på Ambea?
Vi har många spännande jobb att erbjuda.